четвъртък, 9 февруари 2012 г.

GM изнервени от Opel

Wall Street Journal информира, че General Motors е загубил търпение към Opel/Vauxhall. 

Големите загуби могат да доведат до нови съкращения на персонал и затварянето на завода в Бохум, Германия. Конфликтът напомня този от 2009-а, когато GM отказа в последния момент продажбата на европейската си собственост.

През 2009 г. GM беше пред готова сделка за продажбата на Opel, но в последния момент - независимо от месеците преговори, подпомогнати от германското правителство - американският производител се оттегли, решавайки да преструктурира компанията със собствени сили. Това решение разгневи Берлин и накара мнозина в Германия да се съмняват в надеждността на GM.
Сега изглежда, че на високите етажи в RenCen (както е прякорът на главната квартира на GM - Renaissance Center на американско-канадската граница в Детройт) изживяват съжалението на отказалия се. Твърдението е, че американският собственик на Opel е разочарован от големите загуби на презокеанското си владение и обмисля значителни съкращения, както и закриване на заводи.

"Неудовлетворението от Opel се засилва, а общото разбиране е, че преструктурирането от преди две години не е било достатъчно дълбоко." - казва неназован представител на GM, цитиран от вестника. 
"Ако ще оправяме Opel, това трябва да стане сега и мерките ще бъдат сурови." - добавя той. По-нататък споделя, че търпението в GM се изчерпва, и че в добавка към загубите от 580 млн. долара за пъвите девет месеца на 2011-а, загубите за четвъртото тримесечие, които предстои да излязат през следващата седмица, са "потресаващи".

Трудовият съвет на Opel - избираемо тяло в рамките на компанията, защитаващо интересите на служителите - излезе в сряда с изявление, че не е информиран за предстоящи съкращения или затваряне на заводи. Изявлението отбелязва, че съществуващите договори забраняват уволнения и закривания до 2014. Статията в WSJ споменава конкретно завода в Бохум, където работят 3 100 души, както и този в Елсмеър Порт, Англия (2 100) като кандидати за съкращение.

Вече осем десетилетия Opel принадлежи на GM и от 1999-а е загубил над 14 млрд. долара.

Германското правителство се пребори да предпази Opel от огромните проблеми на фалиралия през 2008 и спасен от президента Буш-младши американски производител №1. Планът по вдигането на падналия гигант глътна първоначално 17,4 млрд. долара, а впоследствие беше значително разширен от Барак Обама. Няколко срещи с канцлера Меркел бяха посветени на проблема и тя направи всичко по силите си да се застъпи за Opel. От своя страна германското правителство предостави мостово финансиране за милиард и половина евро до намирането на купувач за Opel, което пък предизвика сблъсък с Европейската комисия.
И когато GM се отказа от продажбата през 2009, тогавашният министър на икономиката Райнер Брюдерле коментира решението като "напълно неприемливо". Много други политици също бяха разгневени.

По това време GM се позова за решението си на подобряващата се икономическа среда в Европа. Но последните две години не пощадиха германския производител: въпреки усилията за преструктуриране, включващи закриването на хиляди работни места, Opel не се представи на нивото на очакванията. Независимо, че резултатите през деветмесечието на 2011-а са доста под 1,2-та милиарда, които компанията загуби за същия период на 2010, в GM очевидно са очаквали повече.

Както и през 2009-а, работниците ще се борят против съкращенията и закриването на заводи. Фолфганг Шефер-Клуг, който в началото на миналия месец пое ръководството на трудовия съвет, вече обеща 2,7% ръст на заплатите. Сега изглежда, че задачите му коренно ще се променят.

-

Заради времето, прекарано с Opel си позволявам и едно лирично отстъпление от сухата фактология:

Тъжна е съдбата на този германски производител на отлични автомобили, подходът към който не подобава на все по-високото им качество. Талантливите инженери и дизайнери в Opel, благодарение на които гамата от малката Corsa до превъзходната Insignia никога не е била в по-добра форма, не заслужават поведението на колегите си от маркетинга и най-вече на шефовете им, които вкарват във всяко изречение по три пъти прилагателното "премиум", като същевременно не разбират, че един елитен продукт няма нищо общо с техническите си качества. Мястото в клуба на високите марки се извоюва с поведението на производителя, а той залива дилърите си с автомобили и цели, които могат да бъдат постигнати само през чудовищни отстъпки. И тъй като това съсипва остатъчната стойност, финансирането на покупката на един номинално по-скъп VW, Audi или Mercedes изведнъж става изгодно. Да не говорим как се отразява на показателите на самите дистрибутори, чиято загуба е хронична болест. 

GM има в ръцете си европейска играчка, за чието управление не му достига манталитет, самочувствие и поведение на премиум-производител, а технологиите му същевременно се крепят в огромна степен на техническата експертиза на тази "играчка". 

Такъв дуализъм не вещае нищо положително в дългосрочен план.

Накъде?



Няма коментари:

Публикуване на коментар